George Mraz (*1944-2021), rodák z českého Písku, patrí medzi najlepších jazzových kontrabasistov všetkých čias. Jeho postavenie najlepšie vystihuje veta, ktorú mi na jeho adresu povedal bubeník Adam Nussbaum: „Lepší od neho už nie je nikto, iba iný!“ Mraz absolvoval pražské konzervatórium v roku 1966 a jedným z jeho spolužiakov bol Miroslav Vitouš. Po emigrácii do U.S.A. hral s hudobníkmi ako Stan Getz, Oscar Peterson, Pepper Adams, Thad Jones-Mel Lewis Orchestra, Roland Hanna a Joe Lovano. Nahrávka skladby Mr.P.C. vyšla na albume Giant Steps pod menom klaviristu Tommyho Flanagana. Kapelu dopĺňa na trio bubeník Al Foster. Album venovaný pamiatke Johna Coltrana bol v roku 1982 nominovaný na cenu Grammy. Mr.P.C. je jednoduché molové blues, ktoré však namiesto akordu Dm7b5, ktorý by mal byť v 9.takte, použije substitučný akord Ab7. Všimnime si, že v téme (1., 5., 13. a 17.takt) Mraz nehrá unisono s melódiou, ale vedie bas v protipohybe. Téma má aj s repetíciou 24 taktov. Po nej nastupujú improvizačné chórusy klavíra. Jeho basová linka implikuje tento postup:
|Cm7|Dm7b5 G7b9|Cm7|G7 C7|Fm7|Fm7|G7|Cm7|Dm7b5|G7b9|Cm7|Dm7b5 G7b9|.
Na akord Ab7 hrá na ťažkú dobu často jeho kvintu, čiže tón „es“ (čo by naznačovalo postup |Ebm7 Ab7|) alebo terciu „c“ a na akord G7b9 hrá práve b9, čiže tón „as“. Mraz disponuje dokonalým ladením a spevným tónom. V basových linkách jasne definuje harmonické postupy. Pred zmenou akordu hrá často v jednom takte IIm7b5 a V7b9. Tento postup nájdeme napríklad v 52.takte, kde namiesto Cm7 hrá |Gm7b5 C7b9|alebo v 60.takte postup |Dm7b5 G7b9|.
V 69.takte je postup |Ab7|G7| reharmonizovaný cez basové tóny na |Ebm7 Ab7|Dm7b5 G7b9|. V
Pokračovanie basovej linky si môžete stiahnuť cez link v záhlaví.