Trancripcie

 

Autumn Leaves

Score: george-coleman-autumn-leaves.pdf

Video: https://www.youtube.com/watch?v=hUxIsJaDFEk

Autor skladby: Joseph Kosma / Johnny Mercer
Sólista: George Coleman
Na túto transkripciu som sa veľmi tešil. Ide o sólo tenorsaxofonistu George Coleman-a z albumu Miles Davis – Miles in Europe 1963. Obsadenie: Miles Davis – tp; George Coleman – ts; Herbie Hancock – p; Ron Carter – b & Tony Williams – ds. Miles mal v tom čase zdravotné problémy, na koncertoch nehral príliš veľa a poniektorí menej zbehlí diváci si George-a často zamieňali s Miles-om.
Nahrávku poznám už veľmi dlho, ale až moderná technika (software na spomalenie zvuku) mi umožnila podrobne preskúmať jednotlivé tóny, ktoré tu George hrá. Okrem alterovanej stupnice, ktorú nájdete v tomto sóle pomerne často (takty 14, 30, 46, 50, 51…) a tritónovej substitúcie (takt 20), sa tu vyskytujú aj pokročilejšie reharmonizácie. Napríklad v takte 28, kde hrá na Ebmaj7 tóny akordu Gbmaj7 alebo v takte 36, kde substituuje akord Ebmaj7 postupom Bm7 – E7 (aby nadviazal na Am7b5 – D7b9). Zaujímavé je tiež, že alterovanú stupnicu používa nielen na dominantné akordy, ale aj na akordy typu maj7 (takt 59).

 

A Line for Lyons

Score: chet-baker-a-line-for-lyons

Autor skladby: Gerry Mulligan
Sólista: Chet Baker

Vybral som kompozíciu A Line for Lyons, ktorú napísal Gerry Mulligan ako poctu DJ-ovi Jimmy Lyons-ovi, ktorý bol zakladateľom jazzového festivalu v Monterey.
Ide o záznam z koncertu Chet Baker Quartet v podniku Tiffany Club v Los Angeles z roku 1954. Rytmika, ktorá Cheta doprevádza: Russ Freeman – p, Carson Smith -b & Bob Neel – ds.
Zámerne som vybral skladbu, ktorá obsahuje na viacerých miestach základný kameň jazzovej harmónie, postup: IIm7 – V7 – Imaj7. Melodické linky, ktoré som prepísal z nahrávky do nôt sa tak dajú použiť aj na iné skladby, ktoré sú postavené na tomto princípe. Postup IIm7 – V7 – Imaj7 sa nazýva harmonická kadencia. Pre úplných začiatočníkov uvádzam, že rímske číslice označujú akordy, ktoré sa dajú vytvoriť na jednotlivých stupňoch durovej stupnice.
Ak na každom stupni G-dur vyberiem vždy druhý tón (napríklad od 1.tónu to bude g-h-d-f# = akord Gmaj7), vytvorím takto 7 septakordov: Gmaj7 – Am7 – Bm7 – Cmaj7 – D7 – Em7 – F#m7b5. Ak si pozorne prečítate akordy v našej transkripcii, zistíte, že väčšina z nich je vytvorená zo stupnice G-dur. Na mnohých miestach (1.,7.,15.,27.,31.takt) je nahradený akord Gmaj7 akordom G6. Je to kvôli tomu, že v pôvodnej melódii sa nachádzal tón g a ten je lepšie harmonizovať akordom, v ktorom sa nenachádza veľká septima f#.

 

Blues Changes Bb

Score: jamey-aebersold-soloing-over-blues-changes-Bb

Autor skladby: Jamey Aebersold
Sólista: Jamey Aebersold
Rok vzniku nahrávky: 1979. Zostava: Jamey Aebersold – p, Rufus Reid – b & Jonathan Higgins – ds. Vyšlo na CD Jamey Aebersold – A New Approach to Jazz Improvisation Vol.1, Jamey Aebersold Records – JA 2025. Jamey Aebersold, americký jazzový hudobník a pedagóg sa už 40 rokov systematicky venuje výučbe jazzu. Známe sú najmä jeho cvičebné nahrávky, tzv. play-a-longs, na ktorých je nahratá rytmika (p-b-ds). Mňa zaujal prvý diel, nazvaný How to Play Jazz & Improvise. Kniha a CD boli vydané v niekoľkých vydaniach, prvé v roku 1967(!). V roku 1992 boli pridané ukážky správnej improvizácie. Jamey tu hrá nielen doprovodný klavír, ale aj ukážky z knihy a štyri kompletné sóla na cvičebné harmonické postupy na saxofóne a klavíri. Sólo na blues v Bb-dur je vhodné pre začínajúcich jazzmanov a jeho transkripciu uverejňujeme v kompletnej dĺžke.
 

Blues In Time

Score: paul-desmond-blues-in-time

Autor skladby: Paul Desmond
Sólista: Paul Desmod
Skladba ‚Blues in Time‘ je z rovnomenného albumu z roku 1957. Altsaxofonista a skladateľ, Paul Desmond, bol dlhoročným členom skupiny Dave Brubeck Quartet.
Album na ktorom sa stretli dve výnimočné osobnosti west coast-ovej scény: Paul Desmond a Gerry Mulligan. Kapela hrá v obsadení: Paul Desmond – as; Gerry Mulligan – bs; Joe Benjamin – b & Dave Bailey – ds. Áno, podobne ako v Gerry Mulligan/Chet Baker Quartet, aj tu chýba harmonický nástroj.
Menej je viac. To je hlavná myšlienka tohto sóla. Skladba je z harmonického hľadiska 12-taktové blues v Bb-dur. Desmond hrá doškálne prípadne využíva bluesovú stupnicu. Gradáciu dosahuje opakovaním rytmických a melodických motívov. (Všimnite si chórus č.9, kde sa 10 taktov opakuje rovnaký rytmický motív.) Na dominantný akord používa tzv.double-chromatic approach – obaľuje cieľový tón poltónom zhora i zdola. (Napríklad v taktoch 32, 56 a 116.) Keďže na nahrávke nehrá harmonický nástroj, akordické značky sa dajú chápať iba ako jedna z možností harmonizácie. Vhodné pre všetkých, čo sa chcú naučiť hrať menej.
 

There Will Never Be Another You

Score: stan-getz-there-will-never-be-another-you

Autor skladby: Mack Gordon/Harry Warren
Sólista: Stan Getz

Dátum vzniku nahrávky: 24.november 1957. Zostava: Stan Getz – ts, Lou Levy – p, Leroy Vinnegar – b & Stan Levey – ds. Vyšlo na CD The Stan Getz Quartet – The Steamer, Verve Records – 547 771-2 v roku 1999.
Stan Getz (1927-91), populárny americký hudobník známy pod prezývkou The Sound, bol potomkom ukrajinských emigrantov. Na saxofóne začal hrať ako 13 ročný. Už o tri roky neskôr získal svôj prvý profesionálny angažmán v Jack Teagarden big-band. Nahrávku, z ktorej je naša transkripcia, nahral len rok po albume West Coast. Zaujímavý je rozdiel v jeho zvuku. Dá sa povedať, že až na tejto nahrávke našiel zvuk, ktorý je pre neho typický.